PDFREQUENCY MODULATION ("FM") USING TWO OSCILLATORS 2つの発振器を用いた周波数変調(fm)について
https://gyazo.com/3ca145ff09f698d648cc5c73c85341b3
This patch shows the classical FM synthesis technique developed by John Chowning. It's nothing but an oscillator with vibrato controlled by another "modulation" oscillator. First, to understand the patch, set carrier frequency to 400 or so, modulation frequency between 5 and 10, and try modulation index values between 0 and 400, say. You'll hear a sine wave with vibrato.
To get the FM sound, set all three of carrier frequency, modulation frequency, and modulation index in the hundreds. Note that you get a timbral change as you sweep modulation index, because this changes the amplitudes of the components of the output sound but not their frequencies.
The component frequencies are equal to the carrier frequency, plus or minus multiples of the modulator frequency. A more complete discussion of FM occurs in part 5 of this series.
このパッチは、John Chowningによって開発された古典的なFMシンセシスの手法を示しています。これは、ビブラートをかけたオシレーターが、別の「モジュレーション」オシレーターによってコントロールされているだけです。まず、このパッチを理解するために、キャリア周波数を400程度に設定し、変調周波数を5〜10、変調指数を0〜400としてみてください。すると、ビブラートのかかった正弦波が聞こえてきます。
FMサウンドを得るには、キャリア周波数、変調周波数、変調指数の3つをすべて数百単位で設定します。これは、周波数ではなく出力音の成分の振幅を変化させるためです。
成分の周波数はキャリア周波数に等しく、変調器の周波数の倍数を加えたもの、あるいはマイナスしたものです。FMについての詳しい説明は、本連載の第5回で行います。